23 november 2016

Kulturkollo åker till Italien



 
Den här veckan åker Kulturkollo till Italien och visst längtar även jag till Italien. Jag har bott och pluggat där, älskar Florens, blev nyförälskad i Rom nu i våras, höll andan när jag såg Amalfikusten, letade efter Fellinis barndom i Rimini och har upplevt en helt magisk födelsedag i San Marino. Är orolig för Perugia och de medeltida städerna i Umbrien efter senaste jordbävningen... Italien är fantastiskt och tipsen skulle lätt fylla en egen bok. Nu ska jag försöka koncentrera mig på litteraturtips som kan ge en upplevelse av Italien.
Venedig

 Donna Leons böcker om kommissarie Brunetti ger nya inblickar i Venedigs myllrande kanaler och maktelit. Här får man uppleva enkla barer där Brunetti tar sitt kaffe på stående fot, palats och samhällets baksida. Miljöbeskrivningarna mycket bra. Denna amerikanska författare är bosatt i Venedig sedan många, många år.

Thomas Mann. En av mina favoriter. Döden i Venedig.


Florens

Favoritstaden nummer ett. Här trängs kulturminnena i varje gathörn. Dan Brown har låtit sin professor gå i konstmuseets Uffiziernas gång över floden Arno, det var väl det som var intressant med den boken. Långfilmen A room with a view naturligtvis ett måste. Litteraturmässigt - skulle i så fall vara Fursten av Machiavelli.
Milano

Ernest Hemingway - Farväl till vapnen.

Neapel

 Elena Ferrantes serie om väninnorna. Tycker dock inte att Neapels miljö blir särskilt påtaglig, åtminstone inte i den första boken.










Pompeji


Maja Lundgrens bok Pompeji försökte jag läsa när den kom får många år sedan. Det gick inte. Men efter att jag själv i våras klev runt i kvarteren i denna märkligt bevarade stad blev jag helt fångad. Så mustigt. Så levande.

Rom

Här är det framförallt äventyrsböckerna från sena tonåren. Quo vadis? av Henryk Sienkiewicz

Italienska författare

 Natalia Ginzburg skriver om relationer i nutid. Läste en del av henne när jag pluggade italienska. Hon dog på 90-talet.

Oriana Fallacis bok  En man om hennes kärlekshistoria med en grekisk motståndsman gjorde mycket starkt intryck på mig. Var i senare tonåren när den gavs ut.

Umberto Eco - har läst många av hans böcker. Särskild favorit är Foucaults pendel.